Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu w Twojej przeglądarce. X

herb Powiatu Przasnyskiego
nagłówek graficzny strony Internetowej
06-300 Przasnysz, ul. Św. St. Kostki 5, tel./fax 29 752 22 70, pon.,śr.,czw.,pt. godz.: 8:00-16:00, wt.: 7:00-16:00 starostwo@powiat-przasnysz.pl

Projekt budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz nabiera realnego kształtu. Starosta Krzysztof Bieńkowski zgłosił uwagi do proponowanego przebiegu trasy, uwzględniające potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców z terenu powiatu przasnyskiego

Opublikowane przez

1 czerwca 2021 r. w siedzibie Urzędu Miasta w Przasnyszu odbyło się spotkanie konsultacyjne z wykonawcami studium planistycznego budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz. Wzięli w nim udział włodarze samorządów miasta Przasnysz oraz gmin Krasne i Przasnysz, przez które będzie przebiegać planowana linia, miasta Serock – lidera projektu, a także starosta Krzysztof Bieńkowski, który koordynuje przedsięwzięcie na szczeblu powiatu.


Starosta Krzystof Bieńkowski stoi przy ekranie, na którym wyświetlona jest mpa z wariantami przebiegu linii kolejowej


Starosta Bieńkowski przedstawił najkorzystniejszy wariant przebiegu trasy uwzględniający potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców. Jego zdaniem planowana linia kolejowa z kierunku m. Leszno powinna zostać poprowadzona na wschód od Przasnysza aż do Przasnyskiej Strefy Gospodarczej w Sierakowie, gdzie powstałaby ostatnia stacja i dworzec kolejowy. Wariant ten posiada zdaniem K. Bieńkowskiego same zalety:- ominięcie terenów zurbanizowanych - brak konieczności masowych wywłaszczeń i wyburzeń;- wykorzystanie obwodnicy PSG i działek powiatowych, np. do budowy parkingów przy dworcu kolejowym;
- uniknięcie wprowadzenia kolei do centrum Przasnysza;
- impuls rozwojowy dla obecnych i przyszłych firm ze strefy gospodarczej;
- utworzenie transportowego korytarza kolejowo – lotniczego (Politechnika Warszawska planuje na lotnisku budowę betonowego pasa startowego, co umożliwi lądowanie małym samolotom pasażerskim);
- dogodny dostęp do dworca kolejowego z miasta Przasnysz – drogą krajową nr 57 i przebudowaną drogą wojewódzką nr 544 wraz ze ścieżką rowerową (na którą powiat otrzymał właśnie olbrzymie środki);
- zapewnienie transportu na dworzec z miasta Przasnysz również komunikacją publiczną;
- umożliwienie bezkolizyjnego poprowadzenia w przyszłości kolejnej linii na północny zachód w kierunku Chorzeli i wpięcia jej do modernizowanej linii kolejowej 35.


Drugi z procedowanych wariantów przebiegu trasy zakłada budowę linii z kierunku m. Leszno na zachód od Przasnysza aż do okolic ul. Kolejowej przez tereny niezurbanizowane, co również jest korzystne z ekonomicznego punktu widzenia. W tym wariancie należałoby także doprowadzić dodatkową bocznicę do terenu Przasnyskiej Strefy Gospodarczej.


Wyżej wymienione propozycje spotkały się ze zgodną akceptacją obecnych samorządowców. Wójt gminy Przasnysz wraz z radnymi opowiedziała się za pierwszym wariantem trasy (PSG), natomiast burmistrz Przasnysza pozytywnie zaopiniował oba warianty, wnosząc uwagi co do przebiegu samej trasy w okolicach ul. Kolejowej.


Wykonawcy studium planistycznego zobowiązali się do uwzględnienia proponowanych uwag. W najbliższym czasie zostaną przygotowane wariantowe projekty przebiegu linii. W następnym etapie zostaną one poddane konsultacjom społecznym, o których będziemy Państwa informować. Wszyscy mieszkańcy powiatu przasnyskiego będą mieli możliwość zapoznania się z przedstawionymi propozycjami i wniesienia do nich ewentualnych uwag.

przewiń do góry

Informujemy, że wszystkie Twoje dane są chronione uwzględniając aktualne przepisy RODO. Korzystamy również z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Prawem Telekomunikacyjnym.
Administrator Danych, Polityka Prywatności.